Kaleidoszkóp

Kenyai álomvasutak

KAPUSI JÁNOS

DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum, Debrecen, geo.bethlen@gmail.com

Néhány nappal ezelőtt érdekes képgalériát tett közzé a Reuters hírügynökség. A fotók a kenyai fővárosban található Nairobi Nemzeti Park lakóinak – többek között zsiráfok, zebrák, oroszlánok és antilopok – mindennapjaiba engednek bepillantást. A háttérben pedig fel-feltűnnek a rohamosan növekvő város modern toronyépületei, ami már önmagában furcsa lehet, ha nem tudnánk, hogy a park a városközponttól hét kilométerre található, és gyakorlatilag a világ egyetlen, városhatáron belül fekvő nemzeti parkja. A terület fölött átívelő vasúti híd viszont új elem a képeken és sok kérdést felvet Kenya jövőjével kapcsolatban.

Nairobi a kelet-afrikai térség gazdasági, pénzügyi és kereskedelmi központja, otthont ad az ENSZ több regionális központjának, továbbá számos globálisan ismert cégnek, de afrikai viszonylatban jelentős a kis- és középvállalkozások száma is, különösen a tech szektorban (nem véletlenül van itt a Google Africa főhadiszállása is). A ma közel ötmilliós főváros déli peremén lévő parkot 1946-ban hozták létre, ekkor a város lakóinak száma már bőven átlépte a 100 ezer főt, Kenya függetlenné válásakor (1963) pedig már nagyjából háromszor annyian éltek itt. Az 1990-es években felgyorsuló népességrobbanás egyik – könnyen azonosítható – eredménye a kontinens egyik legnagyobb nyomornegyede (Kibera), ahol becslések szerint legalább félmillióan élnek. Nairobit a 21. századba lépve a kontinens egyik leggyorsabb ütemben gyarapodó városai között említik – ez pedig a világ minden hasonló tempóban növekvő városában társadalmi konfliktusokat és környezeti problémákat von maga után. (Nairobi változásai műholdképeken a NASA Earth Observatory oldalán és az Unequal Scenes felvételein jól követhetők.)

Életkép a parkból (forrás: Reuters)

Napjainkra a Nairobi Nemzeti Parkot gyakorlatilag körbefonta az urbanizáció, villanypásztorok mellett forgalmas útvonalak, ipari parkok, kereskedelmi létesítmények övezik. Közülük is kiemelkedik a több milliós utasforgalmat bonyolító Jomo Kenyatta repülőtér, a térség egyik legforgalmasabb légikikötője. A nemzeti park déli oldala nyitott, így kijáratot biztosít az állatoknak a folyók és a füves síkságok felé, különösen az esős évszakban. Bár az élőlények mozgástere a környezetvédők és a vadőrök szerint is egyre szűkül (többek szerint a város szimbólumának tartott park előbb-utóbb állatkertté silányul), az ide látogatók szafariélményét ez aligha befolyásolja. Számtalan kirándulásszervező vállalkozás épül a parkba érkező turisták kiszolgálására.

A 2010-es évek közepéig nemigen merült fel, hogy modern viadukt ível majd át a park fölött. Az elmúlt évtizedben felgyorsuló urbanizáció és a nyomában érkező infrastrukturális fejlesztések azonban jelentősen átformálják Nairobi és Kenya arculatát. A nagy kenyai vasútprojekt első szakasza a 2017-ben átadott Nairobi–Mombasa vasútvonal megépítése volt. A 480 kilométeres szakasz nagyságrendileg 3 milliárd dollárba került és kereskedelmi szempontból igen jelentős lépésnek tekinthető, hiszen minden korábbinál gyorsabb kapcsolatot létesített az ország elsőszámú kikötője és a főváros között. A jelentős kínai segítséggel épülő projekt második szakaszának célja az, hogy a vasútvonalat elvigyék a fővárostól a nyugati határig, ezzel pedig a Viktória-tó térsége és Uganda felé is modern vasúti kapcsolat létesüljön. A parkot átszelő híd ennek a fejlesztési szakasznak a része. Túl a nyilvánvaló gazdasági érdekeken, a vasútépítés történelmi folytonosságot is indukál, hiszen a mintegy 120 éve létező Nairobit anno éppen a kötött pálya hívta életre, csak akkor még a brit gyarmatosítók döntöttek a vonal építéséről és a város fővárossá fejlesztéséről.

A kenyai elnök ünnepélyesen átadja az új vonalat (forrás: chinaafricaproject.com)

Kenya számára ez a vasútprojekt a függetlenség kivívása óta eltelt időszak legnagyobb infrastrukturális fejlesztése, ezért joggal vár a kenyai kormány számottevő és tartós gazdasági fellendülést a létrejöttétől. A teher- és személyszállításra is alkalmas új vonal az ipar és a turizmus számára is jó lehetőséget kínál, munkalehetőséget teremt egy olyan országban, ahol a lakosság kb. kétharmada 30 év alatti, így hosszabb távon hozzájárulhat a kenyai középosztály megerősítéséhez. Sőt, nemzetközi kontextusba helyezve a fejlesztést, néhány éven belül már akár a szomszédos, tengeri kijárattal nem rendelkező országok is profitálhatnak a Kenyát átszelő vasútvonalból. 

A kenyai vasútprojekt térképe (forrás: BBC)

A jelentős kínai segítséggel épülő projekt teljes költsége meghaladja a 10 milliárd dollárt. Bár Kenya a kínai Egy Övezet, Egy Út koncepció kelet-afrikai hídfőállása, a földrész szinte minden országában jelen van a kínai működőtőke, számtalan infrastrukturális projekt épült az utóbbi tíz évben Afrika-szerte. Kelet-Afrika országai közül Kenya mellett Etiópia és Tanzánia is komolyabban részesült a beruházásokból. A projekt kritikusai elsősorban a hatalmas költségekkel, a kínai kapcsolattal és a várható természeti károkkal érvelnek, és – noha modern többsávos gyorsforgalmi út is épült az utóbbi években Kenyában – a hagyományos közútfejlesztés elhanyagolását is felróják az ország vezetőinek. A kivitelezők szerint az alig 7 kilométeres híd minimális területet vett el a parktól, a pilonok között biztosított az átjárás az élőlények számára és mivel a vonal egésze még nem épült meg, ezért a forgalom várhatóan még évekig alacsony lesz, így a park zajterhelése sem növekszik jelentősen. 

Kérdések, feladatok tanórai felhasználáshoz

  1. Határozzátok meg Nairobi földrajzi helyzetét és fekvését!
  2. Milyen éghajlati viszonyok jellemzőek Kelet-Afrikára?
  3. Nézzetek utána, hogyan lehetne repülővel eljutni Budapestről Nairobiba! Keressetek légitársaságokat és átszállási lehetőségeket! 
  4. Afrika rendelkezik néhány, világszerte ismert nemzeti parkkal (pl. Kruger, Serengeti, Virunga, Etosha). Milyen környezeti és emberi veszélyforrások fenyegetik e parkok élővilágát?
  5. Állítsatok össze egy rövid képgalériát vagy prezentációt Kenya legismertebb, leglátogatottabb – és számotokra érdekes – turisztikai látnivalóiból!
  6. Melyik volt a világ első nemzeti parkja – és melyik volt hazánké?

Források

Kiemelt kép: Reuters

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük