Módszertani műhely

Garázsföldrajz karantén idején – 7. évfolyam

KOMÁR ZSOLT

Lemhényi Dezső Általános Iskola, Budapest, stilike1@gmail.com

Szerkesztői megjegyzés: minisorozatunk harmadik részében a 7. osztályos földrajzi tananyagból válogattunk, és teszünk közzé négy tananyagot, amelyek a távolléti oktatás során születtek.

1. Az Amerikai Egyesült Államos gazdasága I.

Célom, hogy a feladatsor segítséget adjon az USA társadalom- és gazdaságföldrajzának megtanulásához.

Először egy videófilmben mondom el a tananyag lényegét, kivonatát. Azt, hogy a gyerekek megnézik-e, egy filmhez kapcsolódó kérdéssel ellenőrzöm. Ezt követően egy szép láncfeladattal érintem USA természetföldrajzát: először a tanulók megoldanak egy keresztrejtvényt (aminek a megoldása: ARANYLÁZ). Majd ki kell választaniuk az USA-beli aranylázakat, a megoldás betűiből összeolvasható a NUGGET (rög) szó, ami átvezet a sorba rendezési feladathoz: sorrendbe kell tenni az aranyrög kialakulásához vezető folyamat mozzanatait. Majd lottószámokat kell a gyerekeknek megfejteniük térképolvasással, számolással. Végül néhány államot kell megkeresniük a térképen, amit párosítanak a megfelelő rendszámmal.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

2. Ázsia vízrajza

Célom Ázsia folyóinak és tavainak megismertetése.

Egy színes kontúrtérkép segítségével kerestetem meg Ázsia vízrajzi fogalmait. Folyókat kell párosítani a partjukon fekvő városokkal. A helyes megoldást egy új szó összeolvasásával ellenőrizhetik a diákok. Ezután egy komoly leolvasási, értelmezési és számolási feladat vár a gyerekekre, majd szövegértési feladat következik, amiben két folyamat mozzanatait kell helyes sorrendbe állítani.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

3. Ázsia népessége és települései

Célom Ázsia nagyvárosainak megismertetése és Ázsia népeinek bemutatása.

Először a “VideJóTanár” új epizódjával itt is segítséget nyújtok a tananyag megtanulásához. Az első feladatban a tananyaghoz kapcsolódó összetett szavak elő- és utótagját össze kell párosítani. Az Ázsia lakóinak sokszínűségét 9 különböző nemzetiségű gyerek mutatja be. Őket egy jelzővel kell ellátniuk a tanulóknak. Térképolvasást gyakoroltat a 3. feladat. Az utolsó feladatban pedig a Föld legnagyobb városait felsoroló táblázatot kell elemezni és értelmezni néhány kérdés megválaszolásával.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Részlet a feladatlapból

4. Kína földrajza

Célom a Föld egyik legnagyobb gazdasági nagyhatalmának bemutatása.

A videófilm megkönnyíti a tananyag elsajátítását és a feladatsor helyes megoldását. Először egy Kelet-Kína és Nyugat-Kína közötti különbséget kell megtalálni egy halmazba sorolós feladattal. Bár Kína némelyik metropoliszáról még nem is hallottak a diákok, meg kell azokat keresniük a térképen. A következő feladatban Kína húzóágazatairól készült képet és annak jelét kell párosítani. Egy egérrágta kifejezéseket tartalmazó rejtvény világít rá a pekingi olimpia során felmerülő problémákra. Ezek nagy része ma is kihívást jelent az országnak. Érdemes a feladat megoldása után beszélgetni ezekről a gondokról és a megoldási lehetőségekről.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Képek: Komár Zs., kiemelt kép: forrás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük