Hírek, események Módszertani műhely

IKT-eszközök az oktatás szolgálatában – ajánlásgyűjtemény

GERLANG VIVIEN – DARABOS KATA – SCHLACHTER GABRIELLA

PhD-hallgatók, ELTE TTK FFI Földrajz szakmódszertani csoport; gerlang.vivien@gmail.com, darabos.kata.95@gmail.com, sgabriella0326@gmail.com

A digitális kompetencia fejlesztése az iskolai oktatás kiemelt célja, amit már az első Nemzeti alaptantervben is megfogalmaztak. Jelentősége mégis most értékelődött fel igazán. A 2020 márciusában bevezetett tantermen kívüli digitális munkarend minden eddiginél nagyobb kihívások elé állította a tanulókat, a tanárokat és a szülőket egyaránt. Ugyan az iskolák és a pedagógusok a legkülönfélébb felületeket és eszközöket használták, a tanítás helyszínének a valós térből a digitális térbe való áthelyeződése egyértelműen hatással volt a tanárok módszertani kultúrájára is. Aki lépést kívánt tartani, annak szükségszerűen meg kellett tanulnia számos digitális eszköz használatát. Sok ajánlás jelent meg a helytelenül távoktatásnak is nevezett digitális oktatás segítése érdekében, de a megismerés és az eszközök használatának elsajátítása így is sok időt és energiát kívánt a tanulóktól és a tanároktól.

Összeállítottunk egy olyan IKT-eszköz gyűjteményt, amely segítheti a tanárokat az oktatási-képzési célok elérésében a tanítás során, a normál tantermi foglalkozásokon és a digitális oktatásban egyaránt hasznos lehet. 

Az átláthatóság érdekében 15 kategóriára bontottuk a teljes listát, melyek természetesen esetenként átfedhetnek, hiszen egy-egy eszköz alkalmazása olykor igen széles skálán mozog, egyszerre több funkciót is képes ellátni.

Az elsődleges szempont a földrajzórán való alkalmazhatóság volt, így nagy része speciálisan földrajzi témákat dolgoz fel vagy olyan funkciót lát el, ami elsősorban ennek a tárgynak az oktatása során hangsúlyos (pl. térképszerkesztő programok). Mindazonáltal fontosnak találtuk, hogy olyan elemei is legyenek a gyűjteménynek, amelyek nem szaktárgyhoz kapcsolódnak, így tantárgytól függetlenül hasznos segédeszközei lehetnek a tanítási-tanulási folyamatnak.

Az egyes eszközök használatához segítséget nyújtanak a rövid ismertető leírások, amelyek minden esetben ugyanazon szempontok alapján készültek:

  • név;
  • elérhetőség (fejlesztő);
  • funkciók és alkalmazási lehetőségek;
  • előnyök és hátrányok;
  • egyéb jellemzők (módszer, tantervi tartalom kapcsolódása, megjegyzések).

A leírásokat tartalmazó gondolattérkép a QR-kódra kattintva vagy okoseszközön a kód leolvasásával válik elérhetővé. Ezután a tartalom megtekintése a kategóriák melletti nyilakra kattintva lehetséges. A teljes gyűjtemény egy dokumentumban a cím melletti nyíl alatt található.

Kiemelt kép forrása

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük