Módszertani műhely

Játékos földrajz 4. – Teleki nyomában

VÁRHEGYI RÉKA

ELTE TTK FFI tanárszakos hallgató, varhegyireka@gmail.com

Bevezető

1800-as évek vége, Kelet-Afrika. Geológusok vagyunk, utazók, felfedezők. Teleki Sámuel nemrégiben itt járt, de úton hazafelé Magyarországra elhagyta a feljegyzéseit. Muszáj útnak indulnunk és az elmesélése alapján újra felfedeznünk azokat, amiket ő látott ott, amíg még nem hűl ki a lábnyoma! Igyekezzünk, de ne túlságosan, mert lehetséges, hogy akkor lemaradunk bizonyos dolgokról, de ne túl lassan, mert még a végén már nem engednek minket a többiek az egyes dolgok közelébe!

Kor: 10+ Időtartam: kb. 15-30 perc Játékosszám: 3-4 fő

Játék célja

A játékosok célja az, hogy kalandorokként végigjárják Teleki Sámuel Afrika-expedíciójának útvonalát a mai Kenya területén, és eközben minden látnivalót, élőlényt megnézzenek, és minden törzzsel találkozzanak, akiket Teleki maga is látott a felfedező útja során. A látnivalók, törzsek megismerése néha pénzbe kerül, de győzelmi pontokat is érnek – azaz méri, hogy ki mennyire is ismerte meg, gyűjtötte össze kártyák formájában az expedíció alatt általa felfedezett, megismert dolgokat. A játékosok célja a lehető legtöbb pont összegyűjtése különböző szabályok szerint, miközben szükség van egy jól felépített stratégiára, némi kalkulációra és egy kis pénzgazdálkodásra – néha megéri az egyes dolgokat elengedni, hogy egy sokkal több pontot érő helyet is megnézhessünk, míg máskor célszerű az egyes lapokból minél többet gyűjteni.

Kellékek

4 db játékos figura, 40 zseton, 1 db játéktábla, 16 db tó kártya, 16 db hegy kártya, 12 db élővilág kártya, 21 db törzs kártya, 20 db étel kártya, 9 db útitárs kártya, 1 db játékszabály

Előkészületek

A játéktáblát illesszük össze értelemszerűen! A különböző típusú kártyákat keverjük meg paklinként és helyezzük a játéktábla mellé! A tavak (kék), a hegyek (barna), az élővilág (zöld) és a törzsek (piros) paklik mellé helyezzünk 1-1 “elsőként teljesítve” feliratú (fekete hátoldal) kártyát képpel felfelé. Mindenki válasszon egy-egy játékos figurát és vegyen el 5 db zsetont (ez lesz a játékban a pénzünk, azaz kenyai shilling) a készletből, a többi zsetont helyezzük a játéktábla mellé. A figurákat véletlenszerű sorrendben helyezzük az első menedékhelyre (Mombasa).

A játéktábla

A játék menete

Az lesz a kezdőjátékos, akinek a figurája az expedíció útvonalától (a tábla közepén végigvezető vonal) a legtávolabbi mezőn áll. A játékos kiválasztja, hogy melyik mezőre lép, de nem léphet át menedékhelyet, ha nem tud vagy nem akar menedékhely előtti mezőre lépni, akkor a menedékhelyre lép. Csak előrefelé, a Rudolf- és a Stefánia-tó irányába, azaz északra szabad haladni. A lépése után végrehajtja a mezőhöz tartozó akciót (lásd a mezőknél). Ezután mindig a leghátul álló játékos következik, ha többen is ugyanazon a mezőn állnak, akkor az expedíció útvonalától távolabbi helyen álló játékosra kerül a sor. Tehát egy játékos többször is léphet egymás után, amíg ő a leghátul álló játékos. Amikor egy játékos lép, köteles az expedíció útvonalához legközelebb eső üres helyet elfoglalnia az adott mezőn, ha nincs üres hely, akkor annak a mezőnek az akcióját nem használhatja és oda sem léphet, hanem tovább kell haladnia és így más játékos fogja követni. Például: A menedékhelyre először a sárga játékos lép, így elfoglalja a legbelső üres helyet, a menedékhely mezőn, emiatt a menedékhely akcióját (lásd a mezőknél) először fogja használni, de a menedékhelyet utoljára hagyhatja el.

Mezők

A játékban összesen 6 féle mező van, mindegyikhez külön pakli tartozik. Ilyenek a tavak, a hegyek, az élővilág, a törzsek, a menedékhely (ételkártyák) és az útitársak. A mezők mindig olyan színűek, mint a hozzájuk tartozó pakli kártyáinak hátoldala. Minden mezőnek van akciója, ami valahány lapnak a felfordítása, ezeket lásd alább. Minden kártyán a bal alsó sarokban van a kártya költsége (ami minden esetben valamennyi kenyai shilling, amennyiben nincs ott költség feltűntetve, akkor ingyenes) és a jobb alsó sarokban az érte járó jutalom látható, ami lehet győzelmi pont vagy kenyai shilling. Ami kártyát megszerzünk, azokat képpel felfelé, magunk elé helyezzük és a játék végéig ott marad, amit pedig nem, azt megkeverés nélkül a megfelelő pakli aljára helyezzük.

Tavak

Hogyha kék színű mezőre lépünk, akkor tavakat tudunk meglátogatni. Fordítsunk fel 2 lapot a tavakhoz tartozó pakliból (ugyanolyan kék háttere van, mint a mezőnek), fizessük ki akár mindkettő költségét a saját zsetonjainkból és helyezzük magunk elé képpel felfelé. Minden tavat csak egyszer látogathatunk meg, így ha már van ilyen a húzott lapok között, akkor azt nem fizethetjük ki.

Például: A lila játékos felfordítja a tó pakliból a Rudolf-tavat (3 shilling) és a Stefánia-tavat (1 shilling). Ellenőrzi, hogy milyen tó kártyákkal rendelkezik és látja, hogy járt már a Stefánia-tónál, így azt nem látogathatja meg még egyszer. A Rudolf-tóról dönthet, hogy ha rendelkezik 3 shillinggel, meglátogatja-e. Amennyiben nem, mindkét lapot visszateszi a pakli aljára.

Ha elsőként gyűjtöttük be az összes tavat, akkor elvehetjük a hozzá tartozó elsőként teljesítve kártyát.

Hegyek

Ha barna mezőre lépünk, akkor a Tavakhoz hasonlóan felfordítunk 2 lapot a hegyek pakli tetejéről és akár mindkettőt megvásárolhatjuk, amennyiben nem rendelkezünk még az adott nevű lappal, azaz nem jártunk még az expedíció során az adott hegyen. A meg nem vásárolt lapokat visszahelyezzük a pakli aljára, míg a meglátogatott hegyeket képpel felfelé magunk elé rakjuk. Ha elsőként gyűjtöttük be az összes hegyből egyet-egyet, akkor elvehetjük a hozzá tartozó elsőként teljesítve kártyát.

Élővilág

Ha zöld mezőre lépünk, akkor az élővilág pakliból fordítunk fel 2 lapot. A Tavakkal és Hegyekkel ellentétben, itt maximum 1 lapot fizethetünk ki és tarthatunk meg, és itt sem tarthatunk meg olyat, amivel már rendelkezünk. Ha elsőként gyűjtöttük be az összes féle élővilág lapból egyet-egyet, akkor elvehetjük a hozzá tartozó elsőként teljesítve kártyát.

Törzsek

Ha a piros mezőre lépünk, akkor a törzsek pakliból fordíthatunk fel 3 kártyát, amiből egyet választhatunk, majd a többi visszakerül a pakli aljára. Minden törzskártya ingyenes és egy-egy törzzsel többször is találkozhatunk az expedíció alatt, ám érdemes mégis különböző törzseket gyűjteni, mert gyűjteményt kell a kártyáikból összeállítanunk. Egy gyűjteménybe nem tartozhat egy törzs kétszer, tehát maximum a 7 különböző törzskártyából állhat az egy teljes gyűjtemény. Pontot gyűjteményként érnek együtt a törzsek. Párhuzamosan több gyűjteményünk is lehet, tehát ha olyan törzset szerzünk, amivel már rendelkezünk, az egy új vagy egy másik olyan gyűjteményünkbe kerül, melyben még nincs az adott törzsből.

Például: A barna játékos rendelkezik 2 Szuk, 1 Szamburu és 1 Elmolo törzzsel, akkor az egyik gyűjteménye 1 Szuk + 1 Szamburu és 1 Elmolo, a másik gyűjteménye 1 Szuk. Az első gyűjteményben a Szuk 1 pont, a Szamburu 2 pont és az Elmolo 3 pont, míg a másik gyűjteményében az 1 Szuk 1 pontot ér, így összesen 7 pontot gyűjt be a játékos, míg ha a második Szuk például egy Resiat lenne, akkor ez a lap is az első gyűjteménybe tartozna és így az 4 pontot érne, ami azt jelenti, hogy a játékos 10 pontot kapott volna a törzseire.

A törzsek kártyáink a győzelmi pontérték csillaggal van jelölve, az alábbi táblázatban feltüntetett pontszámot érik az egyes gyűjtemények:

Ha pénzre lenne szükségünk, akkor dönthetünk úgy, hogy 1 általunk választott törzs lapkát eldobunk és így 3 shillinggel gazdagodhatunk. Ezt bármikor megtehetjük, már korábban begyűjtött törzslapot is eldobhatunk a saját körünkben (vagy étkezés közben is akár). A shillingért eldobott kártyák is visszakerülnek a pakli aljára.

Ha elsőként gyűjtöttünk össze egy teljes gyűjteményt (mind a 7 különböző törzskártyából), akkor elvehetjük a hozzá tartozó elsőként teljesítve kártyát.

Menedékhely

A menedékeket kihagynunk nem szabad, ide mindenképpen be kell térnünk. Összesen 4 menedékhely lesz (a start menedékhelyen, Mombasán kívül). Érkezéskor el kell foglalnunk az útvonalhoz legközelebb eső üres helyet, ahogy a többi mező esetében is, ám amíg nincs mindenki ott, ugyanazon a menedéken, addig az ide betérő játékosokkal nem történik semmi és tovább sem léphetnek. Amikor mindenki megérkezett a menedékbe, akkor az első játékos felfordít az étel kártya pakliból 1 lappal többet, mint ahány játékos van (tehát 3 játékos esetén 4-et, 4 játékos esetén 5-öt). Ezután érkezési sorrendben minden játékos eldöntheti, hogy melyik ételt szeretné vagy éppen tudja megenni és ezt elveszi a húzott kártyák közül, majd mint a többi begyűjtött kártyát, képpel felfelé maga elé helyezi. Minden ételnek költsége van (van ingyenes is köztük) és különböző mennyiségű győzelmi pontot is érnek, ám egy ételt nem kóstolhat meg kétszer egy utazó sem, így ha nincs olyan étel a megmaradt ételek között, amit még nem kóstolt korábban és ki is tud fizetni, akkor ő bizony éhen marad.

Útitársak

Ha lila mezőre lépünk, akkor az útitársak pakliból fordítunk fel 2 lapot és az egyik útitársat megtarthatjuk, ha ő még nem kísér minket az expedíciónk során. Amennyiben mind a két útitárssal már rendelkezünk korábbról amikor újakat fordítunk fel, akkor mind a kettőt vissza kell tennünk a pakli aljára és így nem gazdagodtunk új kísérővel az adott körben. Az útitársak sosem kerülnek pénzbe és győzelmi pontot sem érnek, ám amikor mellénk szegődnek, akkor a rajtuk feltűntetett pénzzel hozzájárulnak az expedíciónkhoz, amit azonnal elvehetünk a készletből.

A játéktábla játék közben

Összefoglalás

Tehát mindig az expedíció során leghátul álló játékos fog lépni, de nem muszáj a következő mezőre lépnie, hanem a következő menedékhellyel bezárólag bármely előtte lévő mezőre léphet. A menedékhelyen mindenkinek be kell várnia az összes kalandort és az ételkártyák húzása ezután történik (mindig eggyel több, mint a játékosok száma). Az ételeket egyszer lehet megkóstolni, a tavakat, hegyeket, élőlényeket egyszer lehet megnézni, és minden útitárs csak egyszer tud elkísérni minket, de az egyes törzsekkel akár többször is találkozhatunk a kalandunk során. Mind a 4-4 féle tó-, illetve hegykártya összegyűjtéséért, illetve 1-1 kész törzs (7 féle) és élővilág (3 féle) kártya szettért, amennyiben elsőként gyűjtöttük őket össze, elvehetjük a játék végén 5 győzelmi pontot érő elsőként teljesítve kártyát.

A játék vége

Amikor minden játékos beért az utolsó menedékre a Stefánia-tónál és befejezték ott az étkezést, akkor a játéknak vége. Ezután következik a pontszámítás, majd az eredményhirdetés.

Pontokat csak a kártyák után kapunk, így nem éri meg pénzt tartalékolni a játszma végéig. A pontszámításkor a kártyák jobb alsó sarkán feltűntetett győzelmi pontokat számoljuk össze, az élővilág és a törzskártyák esetén pedig a gyűjteményünk után járó pontokat adjuk hozzá az eredményünkhöz (lásd az Élővilág és a Törzsek részeken). Az a játékos nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti össze a játék során! Döntetlen esetén azonban az a játékos nyer, akinek több shillingje maradt a játék végére. Amennyiben még így is döntetlen, osztoznak a helyezésen.

Sikeres expedíciót kívánunk minden kalandornak!

Kártyák

Játéktábla

Nyomtatási útmutató

A társasjáték kellékei és a fotók Várhegyi Réka munkái.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük