Módszertani műhely

Földrajzi koordináta-rendszert szemléltető eszköz

TÖMPE LÁSZLÓ

történelem-földrajz szakos tanár

Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégium

 

Tanítási gyakorlatomban sikerrel használtam egy a földrajzi koordináta-rendszert szemléltető eszközt a 9. osztályosok csillagászati ismereteinek segítésére. Az eszköz fejleszti a térlátás készségét, a diákokat tevékenységükkel bevonja az aktív tanulási folyamatba, továbbá egyszerű és kis költséggel könnyen elkészíthető. Az eszköz elkészítését és használatának bemutatását, további lehetőségeket és segédleteket tartalmazó leírás.

Az eszköz célja

  • A földrajzi szélesség és hosszúság eredeztetésének szemléltetése, megértetése.
  • A térlátás, tájékozódás készségének fejlesztése.
  • Tantárgyi koncentráció matematikai feladatok elvégeztetésével.

Előzmények

Az eszközt földrajzóra keretében, a 9. osztály csillagászati földrajzi ismeretek tananyaghoz kapcsolódóan “A Föld alakja és a földrajzi koordinátarendszer” című tanórához készítettem. Általános iskolai tanulmányaik során a diákok 5. osztályban természetismeretből, majd 7-ben és 8-ban földrajzból a témát már érintik, azonban mélyebb matematikai alapjait, okait nem boncolgatják. Így a koordinátarendszer rendszer jellegével tulajdonképpen először találkoznak.

Az eszköz leírása

Az eszköz két kivágott kör és egy kivágott és bevágott félkör alakú skálázott papírlap összeillesztéséből áll. A két egész kör jelképezi a gömb felezőit, a kezdő szélességi és hosszúsági köröket. A skálázott körről – a tulajdonképpeni Egyenlítőről – olvashatóak le a hosszúsági koordináták, míg a félkör egy fél-fél hosszúsági kör, aminek skálájáról a szélességi koordináták olvashatóak le.

Előkészítés

Eszközigény 1 db eszköz készítéséhez: 2 db A4 (180 g) papír, 1 db A5 (normál) papír, színes nyomtató, olló

A három kör illetve félkör alakú alkatrészt két vastagabb (150-200 g) A4-es formátumú papírra nyomtatjuk, majd kivágjuk, félig bevágjuk és összeillesztjük. A papír vastagsága az eszköz állékonyságát, könnyebb használhatóságát biztosítja. Az alkatrészek tulajdonképpen papírszögmérők (1 db 180°-os és 1 db 360°-os) és egy feliratokkal ellátott kör. A gyakorlati feladatok érdekében színes betűk kerültek elhelyezésre az alkatrészeken. Nyomtassuk ki a feladatsort is.

A munka menete

Érdemes annyi eszközt készíteni, hogy minden asztalra kerülhessen egy, így párosával használhassák. Célszerű az eszközöket összecsukott állapotban átadni, hogy ne sérüljenek, majd egy tanári példányon bemutatni az összeállítását. A mosolygós fejecskének célszerű az eszközt tartó diák felé állnia. Kiosztásra kerül a feladatlap is. A feladatlap kérdéseinek megválaszolására 5-8 perc munkaidőt lehet szánni a pároknak.

  1. Melyik betű jelöl szélességi kört?
  2. Melyik betű jelöl hosszúság kört?
  3. Melyik félgömbökön fekszik az A betű?
  4. Melyik félgömbökön fekszik a B betű?
  5. Melyik szélességi kör hosszabb az é. sz. (északi szélesség) 40° vagy az é. sz. 53°?
  6. Melyik hosszúsági kör hosszabb a k. h. (keleti hosszúság) 23,5° vagy az ny. h. 66,5°?
  7. Keresd meg az atlaszodban, hogy melyik nagyváros található a D, C koordinátákkal jelölt helyen!
  8. Hová lyukadnánk ki, ha átfúrnánk a Földet (ellenlábas pontnak nevezik)?

A kérdések összeállítása azt a célt szolgálja, hogy a megválaszolásukkal segítség nélkül a megfigyeléseik alapján értik meg és tanulják meg használni a földrajzi koordináta-rendszer működési elvét.

Az ellenlábas pont kiszámításával a diákok térlátása is fejlődik, egyben ellenőrizhető, hogy valóban megértette a koordináta-rendszer logikáját. Érdemes a feladat végén közösen ellenőrizni azokat és rögzíteni a helyes megoldásokat.

Tapasztalataim

Az eszköz kiosztása után annak összeállítás a bemutató ellenére kicsit nehézkes a tanulók számára, éppen a térlátásbeli hiányosságaik miatt. A sikeres összeállítást követően viszont különösebb probléma nélkül képesek megoldani a feladatokat.

Fejlesztési lehetőségek

Lehetséges bonyolultabb feladatok készítése is az eszközhöz. Ezen kívül az eszköz alkalmazható esetleg a Nap égi pályájának bemutatásához is.

Forrás

Az eszköz saját fejlesztésű. Az első darabok készítéséhez kollégám, Simkó Krisztián segítségét vettem igénybe, kinek ezúton is köszönetet mondok.

Képek: saját felvételek.

Mellékletek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük